Spojenie medzi Kranjskou Gorou a Trentou bolo pravdepodobne známe už starým národom, ktoré žili na našom území.
Prvými návštevníkmi priesmyku boli pravdepodobne lovci a po nich pastieri.
To viedlo k vytvoreniu prvých ciest cez priesmyk, ktorý sa vtedy nazýval Kranjsko Sedlo.
V stredoveku sa v Trente usadili ľudia.
Život v tomto veľmi odľahlom údolí bol mimoriadne drsný a najbližšia cesta k civilizácii viedla cez priesmyk Vršič do vtedajšej dediny Borovška (dnešná Kranjska Gora).
Výmenou za syr, vlnu a kože ľudia získavali základné veci na prežitie.
V 16. storočí sa v Trente rozvinulo železiarstvo, čo viedlo k odlesňovaniu.
To pokračovalo až do 18. storočia, po ktorom Trenta opäť utíchla.
Hory nad Kranjskou Gorou spomína Janez Vajkard Valvasor vo svojej knihe Sláva kniežatstva Kranjského, kde opisuje cestu cez Kranjské sedlo.
V 19. storočí využívali priesmyk najmä osamelí pastieri, príležitostne ho navštevovali vedci, ako napríklad lekár Belsazar Hacquet.
Opísal tunajšie zlievarne, geologickú stavbu hornín a alpskú flóru a publikoval ich v diele “Plantae Alpinae Carniolicae” (1782).
Oblasť navštívili aj významné osobnosti ako Angličan Humphry Davy, francúzsky botanik Albert Bois de Chesne a horolezci Dr. Julius Kugy a Dr. Henrik Tuma.
V druhej polovici 19. storočia sa zvýšil počet návštevníkov hôr,
miestni obyvatelia sa začali živiť ako horskí vodcovia a rozmohol sa aj obchod s drevom.
V priebehu histórie dostal priesmyk rôzne názvy: Jezerca, Kranjski vrh, Mojstrovka a Apenverein.
V roku 1901 bola na priesmyku postavená prvá chata Vosshutte, dnes známa ako Erjavčeva koča.
O jedenásť rokov neskôr nasledovala slovinská chata, dnes známa ako Tičarjev dom, pomenovaná podľa lekára a horolezca Dr. Josipa Tičara.
Hoci prvá svetová vojna bola ešte v budúcnosti, Rakúšania si uvedomovali význam tejto časti Slovinska.
V roku 1907 sa v okolí Vršiča konali vojenské cvičenia, na ktorých sa zúčastnil aj samotný arcivojvoda František Ferdinand.
Počas cvičení prechádzali cez priesmyk rôzne vojenské oddiely, čo viedlo k vybudovaniu núdzovej cesty a niekoľkých mostov a vytýčeniu trasy budúcej cesty.